Search This Blog

Ibu Bapa Penan Perlu Berkerjasama Dengan Kerajaan Didik Anak

1 comments

Berkenaan dengan peristiwa yang mengemparkan negara malahan di negeri kita Sarawak khususnya pada satu ketika dahulu amat panas diperkatakan sehingga menyentuh akhlak dan perbuatan pekerja-pekerja balak di kawasan orang Penan yang dikatakan diperkosa/dirogol oleh pekerja balak. Hari ini tindakan yang digalas oleh pihak kerajaan untuk memberi kesedaran kepada orang Penan dengan mengambil langkah bekerjasama dengan golongan ibu bapa mereka untuk memberikan pelajaran yang seimbang dengan penduduk yang berada di bandar. Pendidikan amat penting bagi golongan menoriti agar mereka tidak ketinggalan dalam pelajaran. Ini dapat memberi kesedaran kepada orang Penan dimana mereka dikatakan mudah untuk terpengaruh dengan kata-kata anasir luar untuk menjatuhkan kerajaan yang ada kini. Malahan isu tanah yang di besarkan oleh mereka juga adalah didalangi oleh pihak ketiga terutamanya parti pembangkang khusunya PKR dan DAP. Tindakan sedemikian dimana YB PKR telah membawa sebahagian orang Penan untuk merempuh masuk ke kawasan DUN untuk menyampaikan memorandum kepada YAB Ketua Menteri. Dengan adanya kerjasama daripada golongan ibu bapa untuk memberikan pelajaran dari peringkat awal lagi untuk menampakkan kepada anak-anak orang Penan ini apa yang salah dan apa yang seharusnya benar bagi mereka. Dari peringkat inilah mereka dapat menilai pihak mana yang memperjuangkan golongan mereka tetapi bukan golongan mana yang mengambil kesempatan untuk kepentingan sesuatu pihak tertentu.

1 comments:

  1. Daddy's Daughter Says:

    so kerajaan.. upgrade la jalan in Baram areas and facilitate the schools with proper school blocks and other necessities.. nak bagi pendidikan tapi kalau institusi pendidikan yang terdekat dengan kaum penan terlampau byk kekurangan pun payah juga. Sbb kekangan. And one thing is try to post the Orang Ulu(s) graduate teachers to be placed in Baram. Communication barriers one of the constraints especially if the Semenanjungs are being positioned in Sarawak's rural areas.

Post a Comment

Powered by Blogger.
2010 Penilai Sebuyau | Themes by raycreationsindia | Blogger Template by Blogger Template Place | supported by Blogger Tools